Helhedsoplevelsen – og hvordan du skaber den

Holistisk markedsføring er en af de termer der begynder at dukke op på flere og flere kontorer, butikker, barer og restauranter i hele landet – og hvis du ikke er helt sikker på at du egentligt er klar over, hvad termet betyder, så frygt ej – det kommer vi til herunder. 

Holistisk markedsføring dækker over de tiltag som erhvervsdrivende og andre aktører kan tage, for at deres koncept kommer til at være (eller blive betragtet) som en helhedsoplevelse. Holisme er et filosofisk udtryk der dækker over evnen til at kunne se ting i helheder og ikke bare som enkeltstående produkter eller ydelser. 

Hvis man sigter efter at have en holistisk online markedsføring, bør man også så vidt som overhovedet muligt prøve at fjerne barrieren mellem butik og kunde og søge mod at skabe et mig og et dig. Det er nemlig sådan med holisme, at for at blive en del at helheden, skal alle overvejelser også være gennemgået og afprøvet, for at se hvad der skaber den mest fuldendte oplevelse hos slut brugeren. Det nytter ikke bare at købe nogle nye og mere farveige servietter, og så mene at den ged var barberet – det kræver arbejde, og du kan læse mere om hvordan du bedst kommer i gang herunder.

Involvering er nøgleordet

Du får aldrig en kunde til at føle at oplevelsen af produktet og jeres rammer er en helhed, medmindre at du inddrager dem på den ene eller den anden facon. Og denne påstand gælder faktisk ikke kun i den eksterne markedsføring af virksomheden – den gælder også i den interne. En sand forandring kommer nemlig, som de fleste buddhister ville sige det, indefra. Det samme gælder erhvervsrelateret forandringer, i holistisk markedsføring nedbrydes de traditionelle roller i virksomheden og opbygges igen som en del af en helhed – både for de ansatte, men også for de frmetidige kunder der nu engang måtte komme i butikken. 

Holisme på sociale medier – hvordan?

Ved at inddrage dine potentielle gæster så meget som du overhovedet kan slippe afsted med i din online markedsføring, får du dem også til at føle at de er med til at samskabe oplevelserne, hvilket vil kunne lokke dem ned i de fysiske rammer. Hvis en restaurant for eksempel spørger sine brugere på de sociale medier til råds om hvordan de vil foretrække at forårsmenuen er sammensat, skaber de oplevelsen (som er forårsmenuen) sammen som en helhed, istedet for at det er restauranten der præsenterer en færdig sammensat menu for dem.