5 gode råd til bedre søvn på din ferie

Ferie er lig med afslapning og koble af fra hverdagens stress og opgaver. Derfor er det vigtigt, at man kan få en god søvn når du virkelig skal koble af. Derfor har vi samlet en guide, som giver dig 5 gode råd til at få en bedre søvn på din ferie. 

Planlæg din søvn

Inden du tager aftsed på ferie, kan det være en god ide at planlægge din ferie, således at du tre dage inden afrejse, rykker din søvn en time frem eller tilbage – alt afhængig af tidszonen for dit kommende rejsemål. Når det er to dage inden rejseafgang, rykkes yderligere en time, og på en time til på dagen inden afrejsen.

Det tager ca. en dag for kroppen at vænne sig til en times tidligere eller senere søvn. Derfor anbefales det også at gøre over en længere periode, hvis du har et fjernere rejsemål. 

2 dags reglen

Undtagelsen for overstående regel er dog, hvis du skal være et sted i færre end to dage. Såfremt det er tilfældet, er det bedre at holde sig til sin normale døgnrytme, da kroppen ikke vil nå at kunne vænne sig til det, inden turen går hjem igen. 

Lad lyset brænde

Hvis du lander i dit destionationsland om morgenen og rejser øst, er det en god ide at medbringe nogle solbriller for at minimere eksponeringen for sollys.

Det er derimod anbefalelsesværdigt at maximere udsættelsen for sollys, hvis du lander sendt om morgenen eller tidligt om eftermiddagen. Så kan det nemlig være med til at skubbe din døgnrytme tættere på tidszonen for det land, som du rejser til. 

Vær lokal med de lokale

Efter du har ramt din destionation, så prøv at synkronisere din døgnrytme ligesom de lokale i området. Hvis du lander imens befolkningen er vågne midt på dagen, bør du gøre det samme og holde dig vågen. Sørg istedet for at sove så meget på flyet som muligt.

Hvis du derimod lander sent om aftenen, er det bedst at holde sig vågen på flyet og sove når du ankommer til dit rejsemål. 

Hold kroppen igang

Når du er klar til at starte din dag på dit nye rejsemål, kan det være en god idé at starte dagen med et varmt bad og derefter bevæge dig udenfor i den friske luft og få pulsen op.

Det signalerer overfor kroppen, at den skal op og igang med dagen. Derved øges kropstempaturen både inde og udefra, som kan være strategisk godt, hvis du vil påvirke din døgnrytme i en ny retning.

Tag melatonin med dig 

Melatonin er et naturligt hormon middel, som er videnskabeligt bevist til at have en påvirkning på døgnrytmen hos mennesker . Derfor kan det være en ide til at påvirke din døgnrytme lidt, hvis du bevæger dig til de fjernere rejsemål. 

Hvis du mangler yderlige gode råd, har Pov.international samlet flere gode råd til at sikre, at du får en bedre nattesøvn på din ferie.